Допомога Україні у відновленні експорту сільськогосподарської продукції: Європейська Комісія представила новий план заходів

Допомога Україні у відновленні експорту сільськогосподарської продукції: Європейська Комісія представила новий план заходів
За звичайних умов 75% виробництва зерна України експортується, що приносить близько 20% національного щорічного експорту.

До широкомасштабної військової агресії на українські чорноморські порти припадало 90% експорту зернових та олійних культур. Близько третини експорту спрямовується до Європи, Китаю та Африки відповідно. Вторгнення росії в Україну наприкінці лютого та фактична блокада росією українських портів майже зупинила експорт української сільськогосподарської продукції.

Склалася ситуація, що загрожує глобальній продовольчій безпеці, оскільки Україна є одним з найбільших глобальних виробників зернових, та виникла нагальна потреба у створенні альтернативних логістичних маршрутів для експорту сільськогосподарської продукції.

12 травня Європейська Комісія оприлюднила план дій щодо створення «маршрутів солідарності» для експорту українського зерна та поставок гуманітарної допомоги та імпорту необхідних для вирощування сільськогосподарської продукції товарів, таких як паливно-мастильні матеріали, добрива, засоби захисту рослин.

ЄС сподівається створити умови для експорту накопичених в Україні 20 мільйонів тонн зерна для продажу на глобальних ринках завдяки впровадженню цього плану та використовуючи інфраструктуру ЄС протягом наступних трьох місяців. Ці заходи також направлені на середньо- та довгострокову перспективу інтеграції інфраструктури України до інфраструктури ЄС.

У короткостроковій перспективі ЄС пропонує, перш за все, низку заходів для невідкладного усунення транспортних перешкод у логістиці, серед яких чи не найбільшою є перетин кордону між Україною та ЄС, де наразі очікують тисячі вагонів та вантажівок. Найбільша проблема – різна ширина залізничних колій в Україні та ЄС. – Процес перевантаження на вантажівки або у стандартні європейські вагони займає багато часу, а перевантажувальних споруд уздовж кордонів замало.

Для подолання транспортних перешкод Європейська Комісія спільно з державами-членами та зацікавленими сторонами працюватиме над такими пріоритетними заходами у короткостроковій перспективі:
  • надання додаткового транспорту для українського експорту: щоб узгодити попит і пропозицію та встановити відповідні контакти Комісія створить логістичну платформу для пошуку партнерів і просить держави-члени призначити спеціальні контактні пункти Solidarity Lanes («єдине вікно»);
  • надання пріоритету у використанні потужності транспортних мереж та перевантажувальних терміналів українському сільськогосподарському експорту та полегшення для нього доступу до залізничних шляхів;
  • заохочення учасників ринку терміново перемістити мобільні зернонавантажувачі на відповідні прикордонні термінали для прискорення перевалки;
  • заключення угоди про автомобільні перевезення з Україною, що дозволить транспортним операторам ЄС направляти власні транспортні засоби в Україну для завантаження;
  • спрощення митних операцій та інспекції: Комісія закликає національні органи влади застосувати максимальну гнучкість і забезпечити пункти пропуску персоналом для прискорення процедур;
  • створення умов для зберігання українських товарів на території ЄС: Комісія координуватиме дії з державами-членами, щоб допомогти забезпечити більше потужностей для тимчасового зберігання українського експорту на території ЄС.

У середньостроковій та довгостроковій перспективі Комісія також працюватиме над збільшенням інфраструктурної спроможності нових експортних коридорів та створенням нових інфраструктурних зв’язків у рамках реконструкції України. Наступний раунд конкурсів проектів Механізму з’єднання Європи (CEF) дозволить підтримати проекти, що покращують транспортне сполучення з Україною, зокрема, залізничне сполучення та залізничні термінали.

Для цього Комісія ухвалила рішення про підписання угоди на високому рівні з Україною про оновлення карт Транс-Європейської транспортної мережі (TEN-T) в рамках політики Комісії щодо розширення цієї мережі до сусідніх країн.

Ольга Ігнатенко, Інформаційний центр “Зелене досьє”

Джерело: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_3002

Вас може зацікавити

Хроніки війни

Хроніки війни