Акумулятори для кліматичної нейтральності: впоратися з надскладним завданням

Акумулятори для кліматичної нейтральності: впоратися з надскладним завданням

ЄС має великі плани щодо розширення виробництва акумуляторів у Європі задля переходу до кінця десятиліття від викопного палива до електромобільності.

Погана новина полягає в тому, що зараз переважна більшість акумуляторів виробляється за межами Європи, в першу чергу, в Азії. Але справжнє питання – як ЄС може забезпечити доступ до сировини, необхідної для виробництва акумуляторів, якщо більшість із них надходять з третіх країн.

З точки зору ЄС, батареї, що виходять на європейський ринок, мають бути стійкими та безпечними протягом усього їх життєвого циклу. Таким чином, регулювання ринку акумуляторів буде частиною ЄЗК та політики щодо розвитку обігової економіки. З 2006 року в Європі існує загальне регулювання хімічних накопичувачів енергії, але воно застаріле для вирішення нинішніх викликів.

Очікується, що до 2030 року світовий попит на акумулятори збільшиться в 14 разів, в основному завдяки електрифікації транспорту та накопичувачам електроенергії для частотного регулювання електромереж. Світовий ринок може до 2025 року складати 250 млрд EUR щорічно, а ЄС займатиме 17% цього ринку.

Проте, виготовлення, використання, експлуатація та утилізація акумуляторів, а також процедури поводження з ними, пов’язані з низкою екологічних та соціальних ризиків. Із зростанням ринку зростає значення стійкості, екологічності та енергоефективності акумуляторів.

Згідно з даними Євростату, до Європейського Союзу щороку потрапляє приблизно 800 000 тонн автомобільних акумуляторів, 190 000 тонн промислових та 160 000 тонн споживчих акумуляторів.

Коли ж завершується їх життєвий цикл, зібрати й переробити їх усі досить складно. За рік по всій Європі накопичується понад 1,9 мільйона тонн відпрацьованих акумуляторів, які є значним ризиком забруднення довкілля.

Показники переробки різняться залежно від країн-членів та типів акумуляторів, але найкраще збираються та переробляються автомобільні свинцево-кислотні акумулятори (99%), з яких відновлюється 90% – 100% свинцю. Однак середній коефіцієнт збору портативних акумуляторів значно нижчий: у 2018 році було перероблено близько 48%. Тому ЄС хоче керувати цілим процесом – від проектування продуктів, використання матеріалів, максимізації життєвого циклу через цифрові рішення до утилізації – на основі однієї законодавчої директиви.

Пропозиції щодо відповідної заміни чинної Директиви Єврокомісія надала в грудні минулого року, наразі міністри ЄС обговорюють компромісний текст.

Основними цілями регулювання роботи з акумуляторами є посилення внутрішнього ринку, сприяння розвитку обігової економіки та зменшення екологічних та соціальних впливів на всіх етапах життєвого циклу акумулятора.

Пропозиція Європейської Комісії включає елементи, що стосуються вимог стійкості та безпеки, такі як правила щодо вуглецевого сліду, критерії мінімального вмісту переробленої сировини, критерії продуктивності та довговічності та параметри безпеки, вимоги до маркування та інформації, а також дані щодо впливу на здоров’я та очікуваний час автономної роботи.

Окрім вироблення політики та складної законодавчої системи регулювання роботи з акумуляторами має надати підтримку інноваціям, дослідженням та підготовці високоякісного виробництва акумуляторів у майбутньому на основі технологій наступного покоління.

Складність майбутнього регулювання можна оцінити через представництво комітетів, яким Європейський Парламент надаватиме висновки: Комітет з питань навколишнього середовища, громадського здоров’я та безпеки харчових продуктів, Комітет з промисловості, досліджень та енергетики, Комітет з питань внутрішнього ринку та захисту споживачів, Комітет з транспорту та туризму. Коментарі всіх цих органів будуть направлені на остаточне пленарне голосування Європейського Парламенту, передбачене на лютий 2022 року.

Крім того, у 2017 році ЄС підтримав створення Європейського альянсу акумуляторів для стимулювання нарощування інноваційних рішень та виробничих потужностей в Європі. Альянс об’єднує понад 120 європейських та неєвропейських зацікавлених сторін, які представляють весь ланцюжок створення вартості акумуляторів, інноваційне агентство ЄС, Європейське агентство інновацій та технологій, – для підтримки  досліджень акумуляторів та масштабування виробництва.

Регулювання також стосуватиметься побутових накопичувачів для відновлюваної електроенергії, які потребують акумуляторів. Ідеться про потреби транспортні і не тільки: велосипеди, скутери, мотоцикли, легкові автомобілі, мікроавтобуси, вантажівки, автобуси, човни, кораблі, трамваї, важка техніка, робототехніка, безпілотники тощо.

Економічна реальність полягає в тому, що в ЄС не вистачає потужностей для виробництва акумуляторів. І залишається без відповіді питання:  як ЄС зможе забезпечити 30 мільйонів автомобілів з нульовим рівнем викидів на дорогах до 2030 року (одна з цілей ЄЗК), які працюють на 90% вироблених в Європі акумуляторах та без надмірних протекціоністських заходів?

Ольга Ігнатенко, Інформаційний центр «Зелене досьє».

Джерела:

Вас може зацікавити

Український зелений шлях від ферми до виделки: крок за кроком

Український зелений шлях від ферми до виделки: крок за кроком